Greentom Upp Carrycot & Reversible – ekowózek

4.3

Najbardziej ekologiczny wózek na świecie, w całości wykonany z materiałów przetworzonych. Cena wersji 2w1 1999 zł, cena wersji spacerowej 1199 zł

Wygląd 4 Jakość 4 Cena 5

Greentom Upp to zdecydowanie najciekawszy wózek, jakim miałam okazję jeździć. Jest to najbardziej ekologiczny wózek na świecie, ponieważ w całości został wykonany z materiałów przetworzonych. Pomysł na stworzenie ekowózka wymagał od twórcy wyjątkowo przemyślanego i minimalistycznego projektu. Greentom Upp dokładnie taki jest – to bardzo prosty wózek, który ma mnóstwo zalet, ale funkcjonalnością nie ustępuje wózkom wykonanym z tradycyjnych materiałów.

Greentom Upp to tak naprawdę 3 różne modele wózka – Greentom Upp Carrycot to klasyczna gondola, Greentom Upp Reversible to spacerówka z przekładanym siedziskiem, a Greentom Upp Classic to standardowa spacerówka dla starszych dzieci. Wózki te mają wspólną ramę, a w zależności od tego, co na niej zamontujemy, stajemy się posiadaczami jednego z trzech modeli. Ja miałam szczęście testować gondolę oraz spacerówkę z przekładanym siedziskiem, czyli wózek dla dziecka od narodzin. Na wersję Classic na pewno też przyjdzie czas :)

Greentom_jump-1024x777
Greentom Upp Carrycot, Reversible i Classic

Co jest największą zaletą tego wózka?

Po pierwsze, proekologiczne podejście projektantów. Każda część wózka powstała z recyklingowego plastiku – rama z powtórnie przetworzonego polipropenu a materiał siedziska z oczyszczonych i certyfikowanych butelek PET. Co więcej, wszystkie części wózka mogą zostać powtórnie przetworzone. Wizualnie te materiały dają wrażenie, że Greentom to bardziej wózek dla lalek niż dla dzieci – więc jeśli wsadzi się do niego dziecko, to wzbudza się w mijających nas ludziach konsternację :) Zresztą słyszałam kiedyś dialog nad moim złożonym Greentomem, w którym syn zapytał się mamy: „Co to?”, a matka pokręciła głową i powiedziała: „Nie mam pojęcia…” :)

greentom-2

Po drugie, wózek jest niesamowicie lekki – w wersji z gondolą waży 9,1 kg, a w wersji spacerowej 8,5 kg. Dzięki temu jest idealnym wózkiem miejskim.

Po trzecie ten wózek może służyć od urodzenia aż do odwózkowania – najpierw jako gondola, później jako kubełkowa spacerówka z odwracanym siedziskiem, a następnie jako normalna spacerówka dla starszego dziecka – wszystkie te elementy montuje się na tej samej ramie :) Dzięki temu nie mamy dylematu, jaki kolejny wózek kupić, wystarczy dokupić następną tapicerkę i mamy wózek dla nieco większego dziecka.

greentom-19

Po czwarte Greentom Upp ma 30 wersji kolorystycznych – stelaż dostępny jest w 3 kolorach (biały, szary, czarny), a tapicerki w 10 kolorach (pomarańczowy, oliwkowy, miętowy, morski, czerwony, szary, niebieski, piaskowy, różowy, czarny). Dużym plusem jest to, że mając Greentoma w 3 wersjach (carrycot, reversible, classic) tylko stelaż mamy wspólny, tapicerka do każdego modelu może mieć zupełnie inny kolor :)

Stelaż

Wózek bardzo łatwo się prowadzi, skrętne przednie koła i mała waga wózka (stelaż waży 5,7 kg) sprawiają, że jest on niesamowicie zwrotny – slalom między sklepowymi półkami to czysta przyjemność. Greentom Upp ma też zaskakująco dobrą amortyzację – szczerze mówiąc, spodziewałam się, że nawet kostka będzie dla niego zabójcza, a tymczasem jedzie po niej całkiem sprawnie, chociaż nie jest to wózek, który nada się na wyboje, polne drogi czy do lasu – to jest typowy mieszczuch.

greentom-11

greentom-17

Jedyny problem przy prowadzeniu to podbijanie – trzeba włożyć trochę siły, żeby podjechać wózkiem pod krawężnik, sama przywykłam już do wózków, które krawężniki pokonują bez zatrzymania :)
Bardzo dużym plusem jest łatwość składania oraz rozmiar stelaża po złożeniu. Kiedy opanujemy posługiwanie się dwoma okrągłymi przyciskami w stelażu, to będziemy umieć bez problemu wózek złożyć. Po złożeniu stelaż ma wymiary 55 × 25 × 72 cm, czyli jest bardzo mały.

greentom-16

greentom-13

Koła wózka są piankowe, przednie koła są skrętne, ale bez możliwości blokady, co może czasami irytować, bo na przykład usypianie dziecka poprzez poruszanie wózka do przodu i do tyłu jest utrudnione.

Minusem na pewno jest mały kosz, chociaż my podczas wakacji potrafiliśmy w nim upchnąć naprawdę sporo rzeczy (pojemność kosza 10 l). Może nie było łatwo się później do nich dostać, ale na plażę je dowieźliśmy :) Kolejny minus, który związany jest z koszem to fakt, że śrubki, którymi kosz przykręcony do stelaża, wykonane są z plastiku. Niby nic dziwnego, bo przecież cały wózek taki jest, ale trzeba uważać przy wkręcaniu i wykręcaniu śrubek – ponoć najlepiej robić to plastikowym śrubokrętem, ale ja o tym nie wiedziałam i dwie śrubki są lekko podniszczone :)

Fanami wózka raczej nie zostaną wysocy rodzice, bo rączka nie jest regulowana i ma wysokość 102 cm.

greentom-18

Hamulec znajduje się przy prawym kole i mam z nim mały problem – co prawda działa, ale ponieważ nie zawsze słyszę głośne kliknięcie, to czasami nie wiem, czy wózek stoi na hamulcu, czy nie i zazwyczaj dodatkowo sprawdzam czy wózkiem da się poruszyć, czy stoi w miejscu :)

Gondola 

Gondola jest całkiem duża – wymiary materacyka to 76 cm długości i 33 cm szerokości. Materacyk gondoli wykonany jest z bawełny organicznej, lnu i wełny, więc również jest w 100% ekologiczny. Oprócz tego gondola ma przykrycie przypinane na zamek.

greentom-6 greentom

Budka w gondoli jest standardowej wielkości, ale ma dodatkowy daszek, który ma lepiej chronić leżące dziecko przed słońcem, ale nie zawsze się to sprawdza – my podczas wakacji używaliśmy dodatkowo pieluchy do osłonięcia Heli.

Gondola może być złożona na płasko, co jest jej ogromną zaletą, bo w transporcie nie musi zajmować dużo miejsca.

greentom-4 greentom-3

Największym minusem jest trudność ściągnięcia z ramy materiału gondoli (dotyczy to też siedziska spacerowego). Materiał przymocowany jest do ramy plastikowymi zatrzaskami i bez pomocy silnego człowieka idzie to bardzo powoli (lub nie idzie wcale). W najbliższej przyszłości producent zacznie dołączać do wózka specjalne małe urządzenie mające ułatwić wypinanie materiału z ramy.

Spacerówka

Siedzisko spacerowe jest kubełkowe i bardzo duże (wysokość oparcia 51 cm, całkowita długość siedziska 96 cm). Można je ustawić albo przodem do rodzica, albo przodem do kierunku jazdy – przełożenie siedziska nie jest trudne, ale wymaga wprawy.

greentom-9 greentom-12

W ustawieniu przodem do rodzica siedzisko może być w pozycji leżącej lub półleżącej, natomiast jeśli dziecko jedzie przodem do świata to mamy 3 pozycje do wyboru (leżąca, półleżąca i siedząca). Zmiana ustawienia i pozycji jest prosta, ale też trzeba nabrać wprawy, żeby szło to bezproblemowo :)

Pasy w wózku są pięciopunktowe z możliwością odpięcia części naramiennej i biodrowej, dzięki czemu można bez problemu montować na siedzisku śpiworki i wkładki. Niestety pasy nie mają regulowanej wysokości.

greentom-14 greentom-7

Spacerówka (gondola zresztą też) ma również pałąk, jeśli ktoś bardzo potrzebuje (moje dzieci za nimi nie przepadają :)). Budka jest dokładnie taka sama jak w gondoli.

Akcesoria

Greentom nie ma wiele dodatkowych akcesoriów, ale te podstawowe, czyli folia przeciwdeszczowa, adaptery do fotelika oraz śpiworki są dostępne za dodatkową opłatą :)

Specyfikacja techniczna

Wymiary wózka rozłożonego: ok. 102 cm wysokość x 55 cm szerokość x 79/90 cm długość (spacerówka/gondola)

Wymiary stelaża po złożeniu: ok. 25 cm wysokość  x 55 cm  szerokość x  72 cm długość

Waga wózka: 9,1 kg gondola, 8,5 kg spacerówka

Średnica kół przednich: 16 cm

Średnica kół tylnych: 20 cm

Wielkość gondoli: 76 cm x 33 cm

Gdzie kupić i za ile

Greentom Upp Reversible kosztuje 1199 zł i można go bez problemu kupić przez internet. Wersję 2w1 można kupić bezpośrednio u producenta, co prawda trzeba doliczyć nieco wyższe koszty transportu.

Zestaw, który ja testowałam (gondola + przekładana spacerówka) kosztuje ok. 1999 zł, za model Reversible (tylko przekładana spacerówka) trzeba zapłacić 1199 zł, a wersja 3 w 1 (czyli gondola, przekładana spacerówka i klasyczna spacerówka) to koszt 2399 zł.

Akcesoria są dodatkowo płatne – folia przeciwdeszczowa i adaptery kosztują po 129 zł, a śpiworek zimowy 339 zł.

 

Autorka zdjęć modelu Reversible – Agnieszka Wanat