Przegląd fotelików: Britax Römer KIDFIX II XP (15-36 kg)

Przegląd fotelików: Britax Römer KIDFIX II XP (15-36 kg)

Bardzo bezpieczny fotelik dla dzieci od 4 do 12 roku życia. Dzięki specjalnym opatentowanym technologiom zapewnia prawidłowy przebieg pasa zarówno w części naramiennej, jak i biodrowej. W testach zderzeniowych otrzymał bardzo wysokie noty za bezpieczeństwo. Cena 779 zł lub 899 zł (wersja SICT).
4.5
Wygląd
4.5
Jakość
4.5
Cena
4.5

Britax Römer KIDFIX II XP jest chyba jednym z najbardziej popularnych fotelików w swojej kategorii. Jest drogi, ale bez wątpienia jest jednym z najbezpieczniejszych fotelików dla dzieci powyżej 4 roku życia, które ważą ponad 15 kg. Jego starszą wersję chciałam kupić 3 lata temu dla Franka, ale okazało się, że nie bardzo pasuje do dziecka i samochodu. Wtedy padło na inny fotelik, ale 1.5 roku temu Lila przesiadła się z fotelika RWF właśnie do Britaxa.

Bezpieczeństwo

Pierwsze modele serii KIDFIX trafiły do testów zderzeniowych w 2015 roku i od razu otrzymały świetne noty za bezpieczeństwo (KIDFIX SL otrzymał 2.1, a KIDFIX SL SICT 1.7 punktu w austriackich testach ÖAMTC). W zasadzie jedyne słabe strony, jakie w tych fotelikach znaleziono, dotyczyły wygody dziecka, a i tak były to rzeczy raczej nieistotne, na które żadne z moich dzieci nigdy nie zwróciło uwagi (np. ograniczone pole widzenie).

Najnowsza wersja, czyli posiadany przeze mnie KIDFIX II XP trafił do testów rok później i wypadł równie świetnie (model KIDFIX II XP otrzymał 2 punkty za bezpieczeństwo, a KIDFIX II XP SICT utrzymał świetne 1.7 punktu w testach ÖAMTC). I ponownie jedyne uwagi dotyczyły wygody dziecka.

Warto wspomnieć, że lepsze wyniki modeli z systemem SICT wynikają ze znacznie wyższych not za zderzenie boczne. W tych modelach w bocznej części skorupy zewnętrznej zamontowane są specjalne pokrętła, które zmniejszają przestrzeń między fotelikiem a drzwiami samochodu, dzięki czemu redukują siłę uderzenia przy zderzeniu bocznym. Warto jednak pamiętać, że system ten ma sens wtedy, gdy fotelik montowany jest na skrajnych fotelach (czyli koło drzwi). W naszym przypadku (fotelik zamontowany jest na środku) taki system nie spełniałby swojej funkcji, w związku z czym kupiliśmy wersję XP, a nie XP SICT.

To, co wyróżnia foteliki KIDFIX II XP od konkurencji, to prowadnica pasa XP-PAD, która nie tylko ułatwia prawidłowe położenie pasa w części naramiennej, ale również zwiększa bezpieczeństwo podczas wypadku. Najnowsze modele są wyposażone również w SecureGuard, który zapewnia optymalne ułożenie pasa w części biodrowej. Przy prawidłowym montażu fotelika oraz zapięcia pasów mamy więc całkowitą pewność, że pasy ułożone są dokładnie tak, jak powinny.

Wygoda

Fotelik Britax Römer KIDFIX II XP jest wygodny i miękki. Można dopasować go bez problemu do wzrostu dziecka. Świetnie sprawdzi się przy dzieciach pulchniejszych, bo jest szeroki, ale nie koniecznie będzie dobry dla dzieci drobnych (o tym w punkcie poniżej).

Podłokietniki, pod którymi trzeba przeprowadzić pas biodrowy są krótkie, więc nawet 5-latek powinien dość szybko nauczyć się samodzielnego i bezpiecznego zapinania pasa. Jedyne, co dzieciom przeszkadza to SecureGuard, czyli prowadnica pasa biodrowego znajdująca się między nogami dziecka. To jest coś na co Lila zawsze narzeka, bo przy wsiadaniu na fotelik ją uwiera i musi ją wyciągać spod którejś nogi. Ale szczerze mówiąc czterolatek nie będzie miał problemu ze zrozumieniem, że to jest potrzebne dla jego bezpieczeństwa. Więc u nas czasem słychać narzekanie, ale Lila nie kwestionuje zasadności istnienia tej prowadnicy :)

Prowadnica Secure Guard, przez którą przechodzi pas w części biodrowej

Ten fotelik nie ma możliwości nawet niewielkiego odchylenia, więc oparcie jest dość pionowe. Nam to nigdy nie przeszkadzało, bo jeśli dzieci śpią w samochodzie, to po prostu wtulają głowy w zagłówek i brak pochylenia do tyłu nie jest żadną przeszkodą w zasypianiu.

Z mojego punktu widzenia pranie tapicerki nie należy do przyjemności. Samo ściąganie obicia i możliwość wyprania go w pralce (w 30º) jest super, ale przy zakładaniu już się nieźle nagimnastykowałam, bo tapicerka nie wchodzi na fotelik jakoś łatwo. Chyba lepszą opcją jest dokupienie tapicerki frotté i używanie jej cały czas — wtedy ściąganie i zakładanie jest super łatwe.

Montaż i dopasowanie do dziecka

Britax Römer KIDFIX II XP montowany jest przy pomocy zaczepów Isofix, ale jeśli w samochodzie nie ma tych uchwytów, to zaczepy można schować i zamontować go tylko przy użyciu pasów samochodowych. Pamiętajcie o tym, że pomimo faktu, iż Isofix „działa” przy obciążeniu do 18 kg, to nawet przy cięższych dzieciach ma pozytywny wpływ na bezpieczeństwo przy zderzeniu bocznym. Warto więc korzystać z Isofixów nawet przy starszych dzieciach.

Fotelik montuje się bardzo prosto — wystarczy wysunąć zaczepy i włożyć je w uchwyty Isofix w samochodzie. Zielone znaczniki podpowiedzą nam czy fotelik jest zamontowany prawidłowo. Oparcie fotelika musi całkowicie przylegać do oparcia fotela samochodowego, co dość często wymaga wysunięcia zagłówka samochodowego lub obrócenia go, tak by nie wpływał na przyleganie fotelika do kanapy.

Następnie należy przełożyć pas przez uchwyt pasa znajdujący się nad ramieniem dziecka oraz zapiąć go w prowadnicy XP-PAD. Podczas zapinania dziecka w foteliku należy zwrócić uwagę na to, by pas w części biodrowej przechodził zarówno przez krótkie podłokietniki, jak i uchwyt SecureGuard znajdujący się pomiędzy nogami dziecka. Zapięty pas musi być dobrze naciągnięty i nieposkręcany!

Regulacja wysokości jest bardzo łatwa — po naciśnięciu uchwytu znajdującego się z tyłu zagłówka należy wyregulować wysokość fotelika tak, by pomiędzy ramionami dziecka a zagłówkiem pozostawało wolne miejsce o szerokości dwóch palców. Takie ustawienie fotelika gwarantuje prawidłowy przebiega pasa na ramieniu dziecka.

To, na co należy zwrócić szczególną uwagę mierząc fotelik Britax Römer KIDFIX II XP to przebieg pasa w części naramiennej. Brak regulacji szerokości fotelika sprawia, że może nie być on najlepszym wyborem dla dzieci drobnych o wąskich ramionach. Pas naramienny powinien przebiegać na środku pomiędzy szyją a ramieniem — tak, żeby nie dotykał szyi oraz by nie zsuwał się z ramienia. Istnieje ryzyko, że dzieci drobne będą miały pas zbyt blisko ramienia, co w trakcie wypadku może spowodować, że pas się zsunie i nie będzie chronił dziecka.

Dodatki i cechy specjalne

Do fotelików Britax Römer KIDFIX można dokupić letnią tapicerkę frotté oraz wkładkę termiczną, która zmniejsza pocenie się dziecka. O ile nie znalazłam jeszcze wkładki, która sprawia, że dziecko się w foteliku zupełnie nie poci, o tyle letnie pokrowce, uszyte z naturalnych materiałów zmniejszają ten problem i poprawiają komfort jazdy dziecka.

Świetnym narzędziem, które stworzył Britax jest FitFinder, czyli lista samochodów oraz kompatybilnych z nimi fotelików Britax, dzięki czemu można wstępnie sprawdzić, czy wybrany przez nas fotelik pasuje do naszego samochodu i czy można zamontować go na wybranym przez nas miejscu. Jest to znaczne ułatwienie przy wstępnej selekcji fotelików, jeszcze przed wyprawą do sklepu.

Cena

Britax Römer KIDFIX II XP jest fotelikiem z górnej półki, za który trzeba zapłacić około 779 zł. Wersja z dodatkową ochroną boczną Britax Römer KIDFIX II XP SICT jest jeszcze droższa, bo kosztuje około 899 zł. Ale przy zakupie należy pamiętać, że ten fotelik kupujemy na bardzo długi okres, bo mniej więcej 8 lat, więc nawet jeśli jest to duży wydatek jednorazowy, to rozłożony w czasie jest niewielki.

 

Zdjęcia: Agnieszka Wanat


Część zawartych w tym wpisie linków, to linki afiliacyjne. Oznacza to, że jeśli klikając w nie, dokonasz zakupu, to ja otrzymam z tego tytułu drobną prowizję. W żaden sposób nie wpływa to na cenę, którą Ty zapłacisz, ale dla mnie będzie sygnałem, że cenisz moją rekomendację :)

Zobacz
więcej

Makedo — narzędzia do konstruowania DIY

Makedo — narzędzia do konstruowania DIY

Jeśli sami w dzieciństwie uwielbialiście tworzyć konstrukcje z kartonu, to będziecie zachwyceni tą zabawką! Zestaw narzędzi do konstruowania Makedo, to zabawka, o której marzyliście w dzieciństwie i którą zapragniecie kupić swojemu dziecku!

Bugaboo Dragonfly — wózek stworzony do miasta

Bugaboo Dragonfly — wózek stworzony do miasta

Bugaboo Dragonfly to najnowszy model holenderskiego producenta, który ma być miejskim wózkiem przyszłości. Jeśli w związku z tym spodziewacie się, że lata i sam zajmuje się małym pasażerem, to niestety nic z tego.