Przegląd fotelików RWF: Britax Römer Max Way Plus (9-25 kg)

4.5

Britax Römer Max Way Plus to fotelik przeznaczony dla dzieci od 9 do 25 kg (od około 1 do 4 lat) produkowany w Wielkiej Brytanii. Skierowany jest tyłem do kierunku jazdy i ma zaliczony szwedzki test bezpieczeństwa Test Plus. Cena: 1399 zł

Wygląd 4 Jakość 5 Cena 4.5

Recenzja fotelika Britax Römer Max Way Plus miała się pojawić jeszcze w listopadzie, ale nie ogarnęłam, że od listopada to ja mam czas tylko na Poradnik Prezentowy i wszystko inne musi poczekać! Dało mi to dużo więcej czasu na dokładne przetestowanie tego fotelika i zastanowienie się nad tym, czy go lubię :) Dla was nie był to łatwy czas, bo pewnie co dwa dni sprawdzaliście, czy recenzja Max Waya jest już na blogu, no ale pamiętajcie, że cierpliwość jest cnotą! Tak czy inaczej, dzisiaj możecie w końcu dowiedzieć się, jaką mam opinię na temat tego fotela.

Pierwsze wrażenie

Widziałam i nosiłam już wiele fotelików RWF, wszystkie były ciężkie w cholerę, no ale taka już ich konstrukcja, że duże, ciężkie i w ogóle nieporęczne. No i powiem szczerze, że moje pierwsze spotkanie z Max Wayem było ogromnym zaskoczeniem, które mogło skończyć się dla mnie bardzo źle. Kiedy nastawiona na podniesienie z podłogi wielkiego i ciężkiego fotelika RWF, złapałam za Max Waya, to o mało nie zginęłam, dostając niespodziewanie lekkim fotelikiem w twarz. Serio nie przypuszczałam, że wielki fotelik RWF może ważyć tak niewiele (czyli 7 kg). Czy to ma jakiekolwiek znaczenie dla posiadaczy tegoż fotelika? Jeśli montują fotelik raz na 4 lata, to nie ma żadnego, lecz jeśli przekładają fotelik między dwoma samochodami, to może mieć to bardzo istotne znaczenie. Zwłaszcza jeśli ma się 150 cm i wagę 45 kg, i trzeba w miarę często przekładać ten fotelik – wtedy może być to bardzo ważny argument za zakupem Max Waya.

A tak poza tym, to na pierwszy rzut oka Britax Römer Max Way Plus nie wyróżnia się niczym szczególnym, no może poza tym, że na metce jest napisane „Made in Great Britain”, co oznacza, że nie jest to król designu, gdyż Brytyjczycy bardziej cenią praktyczność niż wygląd. Co ciekawe, gdy przeglądam sobie wszystkie foteliki Britaxa, to jestem w stanie po zdjęciu określić, które z nich produkowane są w Niemczech (te ładne), a które w Wielkiej Brytanii (te mniej ładne). No ale, jak wiadomo, w fotelikach najważniejsze są wyniki testów zderzeniowych, a nie konkurs piękności, więc skoro nawet Klippany cieszą się powodzeniem, to nie mogę czepiać się Max Waya ;) A tak serio, to jest on całkiem spoko, choć żadnej nagrody za wzornictwo raczej nie dostanie. Jeśli jesteście estetami to polecam ten fotelik w tapicerce Premium Line (Blue Marble), w której bardziej przypomina ładne foteliki :)

Przedział wagowy i wzrostowy

Britax Römer Max Way Plus przeznaczony jest dla dzieci ważących od 9 do 25 kg. Oznacza to, że do tego fotelika możemy wsadzić siedzącego niemowlaka, który wyrósł z nosidełka 0-13 kg, kilkulatka, który wyrósł z fotelika do 18 kg, a jak się uprzemy, to sześciolatek ważący mniej niż 25 kg też się tam zmieści. Jest to więc świetny fotelik dla tych dzieci, które wyrosły z pierwszego fotelika, a które nie dorosły jeszcze do fotelika 15-36 kg, w którym dziecko przypina się pasami samochodowymi.

Podczas naszych testów w foteliku jeździła czteroletnia Hela, która ma nieco ponad 100 cm wzrostu. Ma ona w tym foteliku jeszcze spory zapas, a jej starsza siostra Lila (116 cm, niecałe 7 lat) również się w Max Wayu mieści. Dlatego bez obaw będziecie mogli w Max Wayu wozić dziecko tak długo, aż wagowo i wzrostowo będzie ono gotowe na jazdę w foteliku 15-36 kg.

Czy Britax Römer Max Way Plus jest wygodny dla dziecka?

Britax Römer Max Way Plus jest fotelikiem obszernym (szerokość fotelika w ramionach – 31 cm, szerokość siedziska – 33 cm), więc jest wygodny nawet dla większych dzieci. Ja oczywiście spróbowałam wcisnąć tam swoje pośladki i zmieściły się bez większego problemu, więc każde dziecko wciśnie tam również swoją pupę!

Wysokość zagłówka jest regulowana na pięciu różnych wysokościach, regulacja jest prosta i zintegrowana z wysokością pasów.

Zagłówek w najniższej pozycji.
Zagłówek w najwyższej pozycji.

To, co spędza sen z powiek wszystkim rodzicom dzieci jeżdżących w fotelikach RWF to opadanie głowy! Czy w Max Wayu głowa opada? To zależy, jak ten fotelik zamontujecie. W dolnej części fotelika znajduje się specjalna podpórka, którą można wysunąć i zablokować w jednej z trzech pozycji. Od wysunięcia tej nóżki zależy pochylenie fotelika. Dzieci młodsze powinny mieć pozycję bardziej leżącą, starsze mogą mieć bardziej pionową. Pochylenie fotelika ustawia się podczas montażu i jeśli chcemy zmienić ustawienie, to musimy jeszcze raz zamontować fotelik. Dlatego dobrze jest już podczas zakupu przegadać dokładnie ze sprzedawcą, jak bardzo pochyloną pozycję chcielibyście osiągnąć.

Fotelik zamontowany w pozycji najbardziej pionowej.

Drugi temat burzący krew rodziców to miejsce na nogi. Britax Römer Max Way Plus może zostać zamocowany albo na skraju kanapy, albo bliżej jej oparcia. Od tego ustawienia zależy ilość miejsca na nogi dziecka oraz ilość miejsca na nogi pasażera (lub kierowcy) siedzącego przed fotelikiem. Dlatego ważne jest, aby znaleźć taki punkt mocowania, by zarówno dziecku, jak i rodzicowi było wygodnie. My testowaliśmy kilka ustawień, w żadnym z nich Hela nie narzekała na brak miejsca na nogi (bo jak usiądzie na kokardkę, to nogi nie wystają za fotelik). Dlatego tymi nogami to nie ma się co przejmować – na pewno wasze dziecko będzie wiedziało, co z nimi zrobić!

Czy tylko tyłem?

Britax Römer Max Way Plus jest fotelikiem, który montuje się wyłącznie tyłem do kierunku jazdy. Dzięki temu przeszedł on szwedzki Test Plus, który dla wielu rodziców jest synonimem bezpieczeństwa.

Jeśli kupujecie fotelik RWF po raz pierwszy, to zapewne macie dylemat, czy nie lepiej kupić fotelik, który można zamontować zarówno przodem, jak i tyłem. Po pierwsze istnieje duża szansa, że nigdy nie skorzystacie z opcji wożenia dziecka przodem do kierunku jazdy. Po drugie, jeśli rozważacie wożenie dziecka przodem do kierunku jazdy, to dużo lepszym pomysłem jest kupienie takiego fotelika, który został zaprojektowany jako FWF. Modele 2w1 rzadko kiedy sprawdzają się dobrze w kategorii fotelików do 25 kg (warto popatrzeć na wyniki w testach bezpieczeństwa).

Jeśli zastanawiacie się nad tym, czy poza Test Plusem Britax Römer Max Way Plus był też testowany przez ADAC, to ma ciekawostkę. Britax Max Way (poprzednia wersja recenzowanego przeze mnie modelu) testowana była w 2013 roku przez ADAC, w trakcie testów zamontowano go tak, jakbym ja go zamontowała po ciemku bez znajomości instrukcji i w części dotyczącej bezpieczeństwa dostał on aż 4 gwiazdki! Niesamowity wyczyn, jak na czasy, w których ADAC nie rozumiał czemu w Skandynawii używa się tych śmiesznych, dużych foteli tyłem. Max Way Plus nie dostąpił jeszcze zaszczytu bycia przetestowanym przez ADAC, ale jeśli zamontowali by go lepiej niż ostatnio to kto wie, może by 5 gwiazdek dostał ;)

Czy do zamontowania fotela Britax Römer Max Way Plus potrzebuję inżyniera?

Britax Römer Max Way Plus to fotelik, który montuje się pasami samochodowymi, pasami kotwiczącymi i nogą podpierającą, czyli standardowo, jak na fotelik do 25 kg. Moje odczucie jest takie, że montuje się go tak samo łatwo (dla niektórych trudno), jak inne fotele z tej kategorii. Na pewno dużym plusem przy montażu jest jego waga – nieco łatwiej jest walczyć z fotelikiem, który waży 7 kg, niż z takim, który waży 15 kg. Ale minusem są pasy kotwiczące, które naciąga się zdecydowanie trudniej niż na przykład w Axkidzie Minikid (tam te pasy naciągają się w zasadzie same).

Pasy kotwiczące są zawsze najtrudniejszą częścią montażu dla osób początkujących w RWFach. Wymagają one bowiem zaczepienia o jakiś bardzo stabilny element samochodu (np. szyna przedniego fotela) i tutaj często na początku mamy wątpliwości, czy w ogóle da się tam te pasy zamocować. Dlatego zalecam pierwszy montaż w sklepie, w którym na RWFach się znają, bo sprzedawca potrzebuje 10 sekund na poprawne zamocowanie pasów, początkujący rodzic raczej około 30 minut :D

Jeśli przeczytacie uważnie instrukcję, a następnie będziecie potrafili własnym ciałem wbić fotelik w kanapę, to zamontujecie go poprawnie bez większego problemu. Mnie pierwszy montaż (z przeczytaniem instrukcji!) zajął 10 minut. Tak czy inaczej polecam zamontowanie tego fotela w sklepie, w którym go kupicie – po pierwsze będzie to zrobione lepiej, po drugie będziecie mogli zobaczyć jak to się robi i się tego nauczyć!

Jedyny problem, jaki ja miałam podczas montażu, to niezbyt jasna instrukcja w kwestii tego, jak zapinać pasy w jednym z ramion blokujących – serio nie jest łatwo znaleźć ten jeden malutki obrazek, z którego można wywnioskować, jak to zrobić. Na szczęście sprzedawcy są zazwyczaj bardzo dobrze przeszkoleni i potrafią wszystkie nieścisłości z instrukcji wyjaśnić.

Wprawny sprzedawca szybciej ustawi fotelik w odpowiedniej pozycji – dopasowując zarówno wychylenie podpórki (od tego zależy pochylenie fotelika, co jest istotne przy młodszych dzieciach), jak i ustawienie fotelika na kanapie (dzięki czemu dziecko będzie miało odpowiednią ilość miejsca na nogi). Dodatkowo podczas montażu sprzedawca uwzględni ile miejsca potrzebuje osoba siedząca przed fotelikiem i będzie mógł poprawić montaż, tak by ostatecznie w samochodzie zmieścili się wszyscy pasażerowie. Wy w tym czasie będziecie pilnie słuchać, tak by następnym razem fotelik zamontować samodzielnie. Po tym, jak fotelik zostanie już zamontowany, zalecam dokładnie go obfotografować, dzięki temu następnym razem będziecie wiedzieć co i jak :D

Czym Max Way Plus się różni od swojego poprzednika Max Way?

Britax Römer Max Way Plus to nowsza wersja modelu Max Way (tego, co w ADACu dostał 4 gwiazdki za bezpieczeństwo). Różnice między modelem Max Way a Max Way Plus nie są duże. Ta najbardziej zauważalna to nowy kształt zagłówka. Zagłówek w Max Way Plus jest nieco bardziej zabudowany. Zgodnie z zapewnieniami producenta zwiększa on bezpieczeństwo dziecka w razie wypadku, a na moje oko daje on lepszą podporę śpiącemu dziecku, dzięki czemu głowa lepiej „trzyma się” zagłówka.

Druga zmiana to dodatkowa ochrona przy zderzeniach bocznych – czyli system SICT. Z boku fotelika, na wysokości głowy dziecka znajdują się dwa pokrętła, które wykręca się od strony drzwi samochodu. W przypadku uderzenia w bok, energia pochłaniania jest w pierwszej kolejności właśnie przez osłonę, przez co zmniejsza się siła działająca bezpośrednio na dziecko. Zastosowanie osłon SICT również powinno w pozytywny sposób wpłynąć na bezpieczeństwo dziecka w razie wypadku.

Czy tapicerkę można wyprać?

Ściąganie tapicerki w większości fotelików Britax Römer to prawdziwa bajka. Podobnie jest w modelu Max Way Plus – ściągnięcie całości zajmuje kilka sekund i co ważne, założenie jej z powrotem jest tylko chwilkę dłuższe. Tapicerkę można w całości wyprać w pralce (ja piorę w 30° w programie do prania ręcznego). Jedyny minus to brak możliwości ściągnięcia pasów do prania – ja czyściłam je gąbką, co nie jest aż tak wygodne, jak pranie w pralce.

Ile kosztuje i dla kogo jest?

Britax Römer Max Way Plus kosztuje 1399 zł lub 1499 zł (tapicerka Premium Line Blue Marble). Wśród foteli ze swojej kategorii (RWF, 9-25 kg) jest to raczej średnia półka. Jest to fotelik, który posłuży wiele lat, więc ta cenę można sobie spokojnie podzielić na jakieś 48 miesięcy. Można kupić go już dla samodzielnie siedzącego niemowlaka, który wyrósł z pierwszego fotelika (0-13 kg), a wozić można w nim dzieci do 4-6 roku życia (w zależności od gabarytów dziecka).

Fotelik Britax Römer Max Way Plus można kupić w dobrych sklepach z fotelikami samochodowymi, między innymi w sieci sklepów Osiem Gwiazdek – adresy wszystkich sklepów znajdziecie TUTAJ.

Specyfikacja techniczna:

Wysokość fotelika od siedziska do pasów w najwyższym położeniu: 40 cm

Wysokość fotelika od siedziska do końca zagłówka w najwyższym położeniu: 60 cm

Szerokość fotelika w ramionach: 31 cm

Szerokość siedziska: 33 cm

Waga fotelika: 7 kg

 

Zdjęcia: Agnieszka Wanat

Jeśli chcesz przeczytać recenzje innych fotelików RWF to kliknij TUTAJ.

 


Przydał Ci się mój wpis? Poleć go znajomym :)

JEŚLI CHCESZ PRZECZYTAĆ JESZCZE WIĘCEJ O BEZPIECZNYM PRZEWOŻENIU DZIECI W SAMOCHODACH TO ZAPRASZAM DO ZAJRZENIA NA POZOSTAŁE WPISY O FOTELIKACH SAMOCHODOWYCH.