Przegląd fotelików RWF: Klippan Century (9-25 kg)

Przegląd fotelików RWF: Klippan Century (9-25 kg)

Klippan Century to fotel z Finlandii przeznaczony dla dzieci od 9 do 25 kg. Skierowany jest wyłącznie tyłem do kierunku jazdy i może się pochwalić pozytywnym zaliczeniem szwedzkiego testu bezpieczeństwa Test Plus. Jest to jeden z największych foteli RWF na rynku - można w nim wozić dzieci do wzrostu ok. 130 cm. Cena: 1699 zł
4.1
Wygląd
3.5
Jakość
5
Cena
4

Recenzję Klippana Century obiecałam już jakiś czas temu, bo rodzice, którzy chcą długo wozić swoje dzieci tyłem do kierunku jazdy, bardzo często pytają się o to, jaki fotelik sprawdzi się najlepiej przy dużych dzieciach, który jest największy i w którym bez problemu można wozić tyłem nawet sześciolatki. Powiadam wam — większego niż Klippan Century (na razie) nie znajdziecie!

Pierwsze wrażenie

Zanim Klippan Century trafił do nas na testy, to przeczytałam, że jest to największy fotelik RWF i gdy go zobaczyłam na żywo, nie miałam żadnych wątpliwości, że faktycznie jest to fotelik bardzo duży. Poważnie zastanawiałam się, czy ja się jeszcze do samochodu razem z tym fotelikiem zmieszczę. Jak się okazało — wszystko zależy od tego, jak duże mam dziecko, jak bardzo chce ono leżeć, jak duży mam samochód i jak długie mam nogi. Na szczęście istnieją takie kombinacje tych zmiennych, przy których wszyscy będą szczęśliwi, co najlepiej sprawdzić podczas przymiarek w sklepie, gdzie możemy sprawdzić różne ustawienia Klippana w samochodzie.

Druga rzecz, która rzuciła mi się w oczy i jest dość charakterystyczna dla wszystkich foteli tej marki, to niedbałość o szczegóły wykonania (szczególnie w kwestii wykończenia) i o to, by rodzicowi łatwo było wykonać takie czynności jak regulacja zagłówka czy regulacja wysokości pasów. Na szczęście nie robi się tego na tyle często, by codziennie walczyć z fotelem, ale śmiem twierdzić, że zmiana wysokości pasów w Klippanie Century generuje największą liczbę przekleństw, zadrapań i złamanych paznokci. Wysyłajcie więc do tego zadania facetów, kląć będą tyle samo, ale zaoszczędzą na paznokciach ;)

Przedział wagowy i wzrostowy

Klippan Century to fotel przeznaczony dla samodzielnie siedzących dzieci ważących minimum 9 kg. Górna granica wagowa to 25 kg. Natomiast jeśli chodzi o maksymalny wzrost, to tutaj wcale nie jest już tak prosto.

Teoretycznie, biorąc pod uwagę wysokość maksymalnie wyciągniętego zagłówka (70 cm od siedziska do końca zagłówka), można by tam wcisnąć nawet półtorametrowe dziecko. Jednak ponieważ zgodnie z instrukcją „pasy naramienne powinny znajdować się na tej samej wysokości co dolna część zagłówka” to jest to trochę bardziej skomplikowane.

Wysokość pasów naramiennych jest niezależna od wysokości zagłówka. Można je ustawiać na 3 wysokościach – ok. 31, 36 i 40 cm od siedziska fotelika. Jeśli zgodnie z instrukcją ustawimy zagłówek tak, by jego dolna część znajdowała się na tej samej wysokości co pasy, to zagłówek kończy się odpowiednio 57, 60 i 63 cm od siedziska fotelika. Przy prawidłowym ustawieniu pasów i zagłówka w Klippan Century nigdy nie skorzystamy z zagłówka wysuniętego maksymalnie do góry (jest to błąd i nie należy tego robić). Pomimo to w Klippan Century może bez problemu jeździć dziecko o wzroście nawet 130 cm, jeśli oczywiście nie będzie problemów z miejscem na nogi. Na zdjęciu widzicie Franka, który ma 129 cm wzrostu i siedzi w foteliku z zagłówkiem ustawionym zgodnie z instrukcją — mieści się i mówi, że jest mu wygodnie, ale raczej byłyby to ostatnie centymetry jazdy w Klippanie Century (oczywiście nie biorąc pod uwagę wagi, bo w tym wypadku przekroczył już te maksymalne 25 kg).

klippan century
Franek (129 cm) w Klippan Century z prawidłowo ustawionymi pasami i zagłówkiem

Dlaczego więc zagłówek w Klippan Century można wysunąć wyżej niż powinniśmy według instrukcji? Wynika to z tego, że skorupa siedziska modelu Century jest skorupą wspólną z modelem Triofix Comfort (fotelik z kat. 9-36kg RWF/FWF). Triofix w ostatnim ustawieniu (czyli w kategorii 15-36kg) nie używa już pasów wewnętrznych fotelika a dziecko przypinamy pasem samochodowym, a co za tym idzie ustawienie zagłówka i pasów fotelika jest już nieistotne. Nie jest to więc konstrukcja do przewożenia małych żyraf, ani błąd konstrukcyjny fotelika, ale wynik tego, że na tej samej skorupie zrobione są dwa foteliki.

Klippan Century
Pasy w najwyższym ustawieniu i zagłówek w najwyższym ustawieniu – w tym ustawieniu powstaje zupełnie niepotrzebna luka między pasami a dolną częścią zagłówka.

Warto pamiętać o tym, że przy najmłodszych dzieciach , tych niespełna rocznych należy stosować wkładkę redukującą, która sprawia, że dziecko siedzi wyżej, a pasy znajdują się na odpowiedniej wysokości, czyli na linii lub lekko poniżej linią ramion. Wkładka ma 4 wyjmowane poduszki – pod pupą, plecami i po bokach. Jeśli ramiona dziecka znajdują się za wysoko, to zanim podniesiemy zagłówek i przesuniemy pasy w górę, należy wyjąć wkładkę, ewentualnie zmniejszyć ilość poduszek we wkładce i przymierzyć dziecko ponownie.

Czy Klippan Century jest wygodny dla dziecka?

Mały pasażer na pewno nie będzie narzekał na wygodę, bo fotelik jest bardzo obszerny. Wewnętrzna część osłony bocznej ma pochowane cztery poduszki, które można wyciągać w zależności od tego, jak duże mamy dziecko. Po wyjęciu wszystkich poduszek szerokość oparcia na wysokości ramion wynosi ok. 34 cm i z tego, co wiem, jest to najwięcej ze wszystkich dostępnych foteli. Szerokość siedziska pod pupą dziecka wynosi 30 cm i też jest to więcej niż w innych fotelikach przeznaczonych dla dzieci z tej grupy wagowej.

Klippan Century
Hela (3.5 lat, 90 cm wzrostu) w Klippan Century

To, co będzie równie istotne dla wygody dziecka i spokoju rodziców to możliwość ustawienia fotelika pod kątem odpowiednim do wieku dziecka, dzięki czemu śpiącym maluchom nie będzie leciała głowa. Klippan Century ma podpórkę do regulacji wychylenia, którą podczas montażu można ustawić na jednej z czterech wysokości w zależności od tego, jak mocno pochyloną pozycję chcemy uzyskać. Nam zależało na tym, by Hela, która dwa miesiące jeździła w tym foteliku, była w takiej pozycji, aby w trakcie snu nie leciała jej głowa. Dało się to uzyskać bez problemu, ale niestety odbiło się mniej korzystnie na wygodzie pasażera siedzącego z przodu.

klippan century
Lila (6 lat i 116 cm) w Klippan Century

Ponieważ fotelik może być zamontowany zarówno przy oparciu, jak i na skraju kanapy daje to dość dużą elastyczność, jeśli chodzi o miejsce na nogi dziecka. To również nie jest bez wpływu na to, ile fotelik zajmuje miejsca w samochodzie i czy osoba siedząca przed Klippanem będzie mogła podróżować bezpiecznie. Dlatego przy przymiarkach do Klippana Century warto zwrócić uwagę nie tylko na to, jaką pozycję będzie miało dziecko, ale również inni współpasażerowie.

To, co denerwowało mnie w Klippanie Century to klamra wewnętrznych pasów fotelika. Inne foteliki, z których korzystały moje dzieci, miały taką klamrę, której części dobrze zachodziły na siebie i nawet przy dziecku, które mocno protestowało, można było ją łatwo zapiąć. W Klippanie przypinanie protestującej Heli zawsze zabierało więcej czasu, bo kiedy już myślałam, że uda mi się spiąć klamrę, to Hela zaczynała tak wierzgać, że wszystko się rozpinało i trzeba było walczyć od nowa.

Czy tylko tyłem?

Klippan Century to fotelik stworzony głównie z myślą o krajach skandynawskich, w związku z czym można w nim przewozić dzieci wyłącznie tyłem do kierunku jazdy. Dzięki temu mógł pozytywnie zaliczyć Test Plus, co dla wielu rodziców jest synonimem bezpieczeństwa.

Klippan Century

Zazwyczaj rodzice kupujący pierwszy duży fotelik RWF mają obawy, czy dziecko będzie chciało jeździć tyłem i myślą, że znacznie lepszym pomysłem jest kupienie fotelika z możliwością montowania zarówno tyłem, jak i przodem. Tylko potem zazwyczaj jest tak, że nigdy z opcji przewożenia przodem nie skorzystają. Ja dokładnie tak zrobiłam. Pierwszy fotelik RWF kupiłam w 2013 roku, koniecznie z możliwością montażu przodem i tyłem, i nigdy przenigdy nie zamontowałam go przodem. Warto też pamiętać, że foteliki, które stworzone są z myślą o przewożeniu dzieci tyłem, niekoniecznie są najbezpieczniejszymi fotelikami do przewożenia dzieci przodem.

Czy do zamontowania Klippan Century potrzebuję inżyniera?

Przy pierwszym montażu Klippana Century zdecydowanie warto mieć pod ręką fachowca. Wynika to z tego, że niezbędne jest przymocowanie fotelika za pomocą pasów kotwiczących do prowadnic przedniego fotela, lub innych stabilnych elementów samochodu. Znalezienie takiego optymalnego miejsca na pasy kotwiczące doświadczonemu sprzedawcy zajmuje pewnie pół minuty, niedoświadczony rodzic może siedzieć w samochodzie godzinami i nadal nie być pewnym gdzie najlepiej te pasy zamocować. Oczywiście nie jest to cecha wyłącznie Klippana, ale wszystkich fotelików, które montuje się przy pomocy pasów kotwiczących, czyli modeli z kategorii 0/9-25 kg.

Po znalezieniu odpowiedniego miejsca na pasy i zamocowaniu ich, zostają już same prostsze rzeczy. Najpierw trzeba odpowiednio ustawić fotelik, mając na uwadze wychylenie i ilość miejsca na nogi, które chcemy osiągnąć oraz to, czy na siedzeniu przed fotelikiem będzie ktoś podróżował, a jeśli tak, to czy on się tam zmieści. Potem należy oprzeć nogę podpierającą o podłogę samochodu, w taki sposób by była ona ustawiona minimum prostopadle do podłogi lub w maksymalnym odchyleniu od fotelika i przypiąć fotelik przy pomocy pasów samochodowych, mocno je przy tym naciągając. Na sam koniec trzeba mocno naciągnąć przyczepione pasy kotwiczące i już.

Klippan Century
Prawidłowo zamontowany Klippan Century

Za pierwszym razem wygląda to na niesamowicie skomplikowane, ale zapewniam was, że takie nie jest i kilka prób wystarczy, by móc to prawidłowo robić samemu, chociaż wprawieni sprzedawcy zawsze będą to robić szybciej i lepiej, bo robią to milion razy dziennie, a nie raz na miesiąc.

To, co jest znacznie bardziej upierdliwe to regulacja wysokości pasów oraz wysokości zagłówka. Wydawałoby się, że powinno być to proste, łatwe i przyjemne, a tymczasem jest to zdecydowanie najbardziej upierdliwa część montażu. Przy regulacji wysokości pasów musimy mieć bardzo dobry dostęp do tylnej części fotelika oraz bardzo dużo siły, co oznacza, że nie da rady tego zrobić „na szybko”. Wyciągnięcie z tyłu metalowej rurki, którą reguluje się wysokość pasów, to mój największy koszmar! Da się, ale warto być przygotowanym na to, że fotelik łatwo nie odpuści.

Klippan Century
Matka Walcząca z Zagłówkiem

Również regulacja zagłówka nie jest tak łatwa i płynna, jak w innych fotelach. Trochę trzeba się z tym zagłówkiem naszarpać. Jedyne pocieszenie jest takie, że robimy to dość rzadko i szybko możemy zapomnieć o tym, ile trzeba było z pasami i zagłówkiem walczyć.

Czy tapicerkę można wyprać?

Tapicerkę oraz osłonki pasów można prać w pralce w temperaturze 30° (najlepiej w programie do prania ręcznego), nie ma też żadnego problemu z tym, żeby tapicerkę szybko z fotelika ściągnąć. Nieco trudniej jest z nakładaniem czystej tapicerki. Niektóre zaczepy do tapicerki, schowane są pod styropianem i trzeba się przy tym nagimnastykować, ale dramatu nie ma.

Ile kosztuje i dla kogo jest?

Klippan Century kosztuje 1699 zł, więc podobnie do innych fotelików RWF z tego przedziału wagowego. Wiadomo, tanio nie jest, ale jest to bardzo bezpieczny fotel na lata. Klippan Century to bardzo dobry wybór dla tych rodziców, których niemowlak wyrasta z nosidełka do 13 kg i szukają fotelika, w którym będzie można wozić dziecko tyłem aż do 4-6 roku życia. Jeśli rozłożymy koszt zakupu na 5 lat, to okaże się, że miesięcznie Klippan Century kosztuje nas 28 zł, przy 3 latach użytkowania będzie to 47 zł miesięcznie.

Fotelik Klippan Century można kupić w dobrych sklepach z fotelikami samochodowymi, między innymi TUTAJ.

 

Zdjęcia: Agnieszka Wanat

Fotelik do testów udostępnił sklep tylem.pl

Zobacz
więcej

Makedo — narzędzia do konstruowania DIY

Makedo — narzędzia do konstruowania DIY

Jeśli sami w dzieciństwie uwielbialiście tworzyć konstrukcje z kartonu, to będziecie zachwyceni tą zabawką! Zestaw narzędzi do konstruowania Makedo, to zabawka, o której marzyliście w dzieciństwie i którą zapragniecie kupić swojemu dziecku!

Bugaboo Dragonfly — wózek stworzony do miasta

Bugaboo Dragonfly — wózek stworzony do miasta

Bugaboo Dragonfly to najnowszy model holenderskiego producenta, który ma być miejskim wózkiem przyszłości. Jeśli w związku z tym spodziewacie się, że lata i sam zajmuje się małym pasażerem, to niestety nic z tego.