PRZEGLĄD FOTELIKÓW RWF: Nachfolger HY5 TT (0-18 kg) – fotelik pompowany!

4.6

Fotelik Nachfolger HY5 to rewolucja – pompowany fotelik samochodowy stworzony z myślą o dzieciach od narodzin do 5 roku życia. Wysokie noty za bezpieczeństwo w testach zderzeniowych sprawiają, że jest to idealne rozwiązanie dla rodziców, którzy dużo podróżują i dla tych, którzy nie posiadają własnego samochodu, ale korzystają z cudzych. Cena 1399 – 1549 zł

Wygląd 5 Jakość 5 Cena 4

Nigdy nie przypuszczałam, że na tym blogu pojawi się recenzja pompowanego fotelika samochodowego, bo już sam pomysł na takie cudo wydaje się absurdalny. Ale kto by pomyślał, że można stworzyć taki fotelik samochodowy, który przed użyciem trzeba napompować, który można złożyć do niewielkich rozmiarów i który przy tym wszystkim jest bezpieczny i dostaje bardzo porządne noty za bezpieczeństwo w testach ADAC. Brzmi naprawdę niewiarygodnie, prawda?

Pierwsze wrażenie

Pierwsze spotkanie z fotelikiem Nachfolger HY5 było niezwykle ekscytujące. Przyjechał do mnie karton niewielkich wymiarów, z którego wyciągnęłam niedużą, choć ciężką torbę, a potem jak zajrzałam do środka, to zaczęłam się zastanawiać, czy jak to napompuję, to na pewno wyjdzie z tego fotelik samochodowy. Szczerze mówiąc ciężko było się obejść bez szczegółowej lektury instrukcji. Włożenie baterii, zamknięcie zaworu i uruchomienie pompki zajęły mi trochę czasu. Po napompowaniu okazało się, że to jest jednak fotelik, całkiem duży i lekki.

Kiedy powiedziałam dzieciom, że mamy pompowany fotelik samochodowy to najpierw się podjarały, ale kiedy go zobaczyły to ich radość zgasła. Okazało się, że w ich głowach taki fotelik powinien dużo bardziej przypominać dmuchane kółko do pływania w kształcie flaminga niż zwykły fotelik samochodowy. Najważniejsze jednak, że mi się spodobał!

Przedział wagowy i wzrostowy

Nachfolger HY5 TT to fotelik przeznaczony dla dzieci od urodzenia do mniej więcej 5 roku życia (18 kg wagi). Noworodki i niemowlaki do 3 miesiąca życia można wozić w tym foteliku z wykorzystaniem specjalnej wkładki, którą należy kupić osobno. Potem wkładkę należy wyjąć. Nie miałam okazji wozić w Nachfolgerze takich maluchów, więc nie wiem, jak fotelik wygląda z tą wkładką i czy faktycznie chciałabym w tym foteliku przewozić noworodka, ale jest to możliwe :)

nachfolger hy5

Górna granica 18 kg oznacza, że dziecko będzie mogło mniej więcej jeździć w tym foteliku do 4-5 roku życia, chociaż ważna jest też kwestia wzrostu. Gdyż po pierwsze zagłówek ma swoją maksymalną wysokość, a po drugie jeśli montujemy fotelik z pasem Top Tether to on przebiega nad głową dziecka, a między głową dziecka a pasem musi być odstęp na minimum dwa palce. Moja Hela (5 lat, 15 kg, 105 cm) jeszcze się do fotelika mieści – z wagą bez najmniejszego problemu, wzrostowo raczej za długo już nie pojeździ, bo głowa coraz bliżej taśmy TT.

nachfolger hy5

Czy Nachfolger HY5 TT jest wygodny dla dziecka?

Chyba największą obawę miałam o to, czy Nachfolger nie będzie zbyt ciasny dla dziecka. Byłam pewna, że skoro jest mały po złożeniu, to na pewno przyoszczędzono na wielkości fotelika. Tymczasem jest to fotel dość obszerny i moja pięcioletnia Hela bez problemu się do fotelika mieści zarówno na długość, jak i na szerokość. Konstrukcja siedziska sprawia, że jest tam idealna przestrzeń do trzymania nóg, więc była to dla Heli chyba wygodniejsza opcja niż w tradycyjnych fotelikach RWF.

Pasy w tym foteliku są trzypunktowe, więc nieco łatwiej jest je zapiąć dziecku, ale regulacja wysokości pasów ma tylko dwie pozycje, co postrzegam jako wadę, ale da się z tym żyć. Za to pozycja zagłówka jest regulowana płynnie. Nachfolger nie daje możliwości zmiany kąta nachylenia fotelika, więc niekoniecznie będzie idealnym wyborem dla młodszych dzieci. Można przy montażu fotelika trochę pokombinować z większym lub mniejszym pochyleniem siedziska, ale możliwości są dość ograniczone. Warto przed zakupem przymierzyć fotel, przymierzyć dziecko i sprawdzić, czy pozycja jest w porządku.

nachfolger hy5

Moja największa uwaga związana z wygodą (dziecka i rodzica) to pas Top Tether przebiegający nad głową dziecka (wymagany w starszym modelu HY5 TT oraz HY5.1 TT). Pas nieco utrudnia zapinanie i wyciąganie dziecka z fotelika oraz niestety zachęca dziecko do zabawy w ciągniecie za ten pas. W związku z czym duże dzieci sięgające ręką do pasa powinny przejść szkolenie z tego, by tego nie robić. U nas trochę to trwało, ale w końcu Hela zapamiętała.

Czy tylko tyłem?

Nachfolger HY5 TT został stworzony z myślą o młodszych dzieciach, w związku z tym można go zamontować wyłącznie tyłem do kierunku jazdy. Warto pamiętać, że taki sposób przewożenia dzieci w samochodzie jest najbezpieczniejszy i najlepiej, jeśli dziecko do minimum 4 roku życia będzie jeździło właśnie w ten sposób.

Nachfolger HY5 TT już dwukrotnie był testowany przez niemiecki ADAC i austriacki ÖAMTC i dostał w tych testach bardzo porządne noty za bezpieczeństwo. Model HY5 TT otrzymał za bezpieczeństwo 3 gwiazdki, natomiast nieco nowszy model HY5.1 TT otrzymał 4 gwiazdki za bezpieczeństwo. Ogólna ocena HY5 TT w tych testach była słaba – 1 gwiazdka, ale wyłącznie z powodu „obecności szkodliwych substancji w tapicerce” (oznacza to mniej więcej tyle, że jeśli wasze dziecko zje tapicerkę, to mu to zaszkodzi). Natomiast nowszy HY5.1 TT otrzymał już notę ogólną 3 gwiazdki (ocenę zaniżyła „możliwość nieprawidłowego zamontowania fotelika przez rodzica”). Jak więc widać to, co w fotelikach interesuje nas najbardziej, czyli bezpieczeństwo, w obu fotelach zostało ocenione pozytywnie.

Czy do zamontowania fotela Nachfolger HY5 TT potrzebuję inżyniera?

Przyznam szczerze, że pierwsze spotkanie z Nachfolgerem HY5 TT było trochę przerażające, ale głównie dlatego, że nie miałam pojęcia, jak może wyglądać pompowany fotelik. Przy pierwszym montażu trzeba poświęcić trochę czasu na zorientowanie się co, gdzie jest, włożenie baterii do fotelika (potrzebne są do światełka, które informuje nas o tym, czy fotelik jest odpowiednio napompowany) i uruchomienie pompki.

nachfolger hy5

Świetną rzeczą w tym Nachfolgerze jest to, że torba, w której przechowujemy i przenosimy złożony fotelik, po rozłożeniu staje się matą ochronną na fotel samochodowy! Po rozpięciu torby, zakładamy ją na oparcie fotela i na rozłożonej macie montujemy fotelik. Jeśli baterie są włożone do fotelika, to wciskamy światełko, następnie zamykamy zawór fotelika (żeby powietrze nie uciekało), montujemy dołączoną do fotelika pompkę i ją włączamy. Po nieco ponad 2 minutach fotelik jest napompowany. O tym, kiedy możemy wyłączyć pompkę, poinformuje nas niebieskie światełko. Napompowany fotelik możemy montować na siedzeniu pasażera bądź na tylnej kanapie. Warto pamiętać o tym, że fotelik można pompować również kompresorem na stacji benzynowej lub przenośną pompką, którą każdy powinien mieć w samochodzie.

Do zamontowania fotelika potrzebujemy pasów trzypunktowych oraz (nie zawsze) Top Tethera. Jeśli montujemy fotelik na siedzeniu pasażera z przodu, to wyłączamy poduszkę powietrzną i opieramy fotelik o deskę rozdzielczą, następnie przekładamy pas bezpieczeństwa przez specjalną prowadnicę znajdującą się pod siedziskiem, naciągamy pas i zamykamy niebieskim klipsem. Jeśli fotelik jest oparty o deskę, a pas dobrze naciągnięty to znaczy, że fotelik jest zamontowany prawidłowo.

nachfolger hy5

Jeśli montujemy fotelik na tylnej kanapie, to ustawiamy go na siedzisku, przekładamy pas, naciągamy i zapinamy, a następnie wysuwamy pas Top Tether z tyłu zagłówka i przypinamy go do uchwytu TT w tylnej kanapie. Oznacza to tyle, że pas TT przechodzi nad głową dziecka. Musimy sprawdzać, czy między głową a pasem są minimum 2 cm odstępu! Najnowszy model HY5 2020 nie musi być montowany na TT, gdyż został przetestowany bez niego i ma na to papiery. Jeśli macie starszy fotelik HY5 TT (tak jak ja), czy fotelik HY5.1 TT to przy montowaniu na tylnym siedzeniu musicie używać Top Tethera.

Z mojej perspektywy sam montaż fotelika w samochodzie jest bardzo prosty. Znacznie bardziej skomplikowane jest pompowanie fotelika, gdyż przy pierwszym podejściu musimy się połapać, gdzie jest światełko, gdzie jest zawór, a gdzie jest przycisk do spuszczania powietrza.

Jeśli chcemu złożyć fotelik to otwieramy zawór, czekamy chwilę oglądając w tym czasie tutorial na YT, a potem składamy go tak, jak pokazano na filmie i zapinamy matę ochronną, robiąc z niej torbę do transportu złożonego fotelika.

Czy tapicerkę można wyprać?

Tapicerkę można dość łatwo ściągnąć. Przy nakładaniu jej po praniu należy zwrócić uwagę, by na pewno przypiąć wszystkie napy. Może się to wydawać skomplikowane, ale takie nie jest. Zresztą za drugiem razem jest to banalnie proste. Tapicerka (razem z otulaczami pasów i materiałem zagłówka) może być prana w pralce, w programie do prania ręcznego w 30°C.

Ile kosztuje Nachfolger HY5 TT i dla kogo jest?

Nachfolger HY5 występuję obecnie w dwóch modelach Nachfolger HY5 TT (edycja 2020) oraz Nachfolger HY5.1 TT, model HY5 kosztuje 1399 zł, natomiast model HY5.1 TT 1549 zł. Jak na fotelik 0-18 kg tyłem do kierunku jazdy jest to całkiem przyzwoita cena, no a biorąc pod uwagę fakt, że jest to fotelik z dobrymi ocenami za bezpieczeństwo i dość wyjątkową konstrukcją, to można powiedzieć, że cena jest bardzo przystępna.

Czym się różnią od siebie te dwa modele i czy warto dopłacić niecałe 200 zł za model HY5.1 TT? Przede wszystkim HY5.1 TT ma lepszą notę za bezpieczeństwo w testach ADAC/ÖAMTC (4 gwiazdki) i z punktu widzenia rodzica jest to najważniejsza przewaga tego modelu. Z drugiej strony HY5 TT ma co prawda słabszą ocenę za bezpieczeństwo (3 gwiazdki), ale model 2020 jest certyfikowany do montażu również bez Top Tethera (w HY5.1 TT montaż bez TT dozwolony jest wyłącznie na siedzeniu pasażera). Dodatkowo model HY5 może być używany na pokładzie samolotu (przy użyciu specjalnego dodatku do samolotu, który kosztuje 129 zł), co może być kolejnym argumentem właśnie za HY5.

Kiedy warto go kupić? Na przykład wtedy, gdy nie macie własnego samochodu, ale często korzystacie z samochodów pożyczonych czy taksówek. Żaden inny fotelik nie da wam takiej mobilności jak Nachfolger. Łatwość montażu sprawia, że w minutę zamontujecie go w każdym samochodzie (nie licząc tych niecałych 3 minut, które musicie poświęcić na pompowanie fotelika). Jest to też świetny fotelik do dziadków, którzy nie muszą codziennie wozić wnuka, a nie bardzo mają gdzie magazynować tradycyjne foteliki. No i z całą pewnością docenią go rodzice, którzy często na wakacjach wypożyczają samochód. Odpada wam zamartwianie się, jaki fotelik dadzą wam w wypożyczalni! Nachfolgera zabierzecie ze sobą do samolotu!

Czy ten fotelik nadaje się do codziennego użytku? Tak, chociaż przyznam szczerze, że używanie go z Top Tetherem nieco przeszkadza we wkładaniu i wyciąganiu dziecka z fotelika. Więc chyba lepiej sprawdza się na przednim siedzeniu oparty o deskę rozdzielczą albo warto skusić się na HY5 2020, który może być używany bez Top Tethera. My jeździliśmy z zamontowanym Nachfolgerem non-stop przez kilka tygodni i poza tą taśmą, było spoko :)

nachfolger hy5

Specyfikacja techniczna:

Wysokość fotelika od siedziska do pasów w najwyższym położeniu: 32 cm

Wysokość fotelika od siedziska do końca zagłówka w najwyższym położeniu: 60 cm

Szerokość fotelika w ramionach: 31 cm

Szerokość siedziska: 29 cm

Wielkość po złożeniu: 45 cm × 34 cm × 20 cm

Waga fotelika: 4.6 kg

 

Zdjęcia: Agnieszka Wanat

Za fotelik do testów i jak zwykle mega fachową pomoc dziękuję sklepowi Osiem Gwiazdek :)

 

Jeśli chcesz przeczytać recenzje innych fotelików RWF, to kliknij TUTAJ.


Przydał Ci się mój wpis? Poleć go znajomym :)

JEŚLI CHCESZ PRZECZYTAĆ JESZCZE WIĘCEJ O BEZPIECZNYM PRZEWOŻENIU DZIECI W SAMOCHODACH, TO ZAPRASZAM DO ZAJRZENIA NA POZOSTAŁE WPISY O FOTELIKACH SAMOCHODOWYCH.